Witam serdecznie! Informację o moim wykształceniu, a więc uzasadnienie mojego świadczenia „usług edukacyjnych w zakresie kultury i sztuki w tym malarstwa” można znaleźć najszybciej na podstronie kwalifikacje, natomiast dane dotyczące mojej działalności gospodarczej można przeczytać na przykład na podstronie oferta.

Wyjątkowo Zwięzły Słownik Terminów Plastycznych dot. Malarstwa (litera w)

W tak niszowej branży jaką są sztuki plastyczne, nie trzeba się bardzo dobrze orientować, żeby robić spore wrażenie na swoich znajomych. Wystarczy chwilka czasu, żeby dało się coś i o sztuce ciekawie powiedzieć przy kawie. Tak naprawdę wystarczy na wiele okazji tyle co w tym słowniku. Nawet, żeby zaskoczyć prawie każdego przewodnika w prawie każdym mieście czy muzeum. Pomoże też osobom zainteresowanym bardziej poważnie tym, żeby swobodniej poruszać się po terminologii związanej z plastyką. Serdecznie zachęcam do przeglądnięcia tego krótkiego słownika o malarstwie, a potem do powrotów.

RK

Krótka, odrobinę żartobliwa prezentacja wyjaśnionego w słowniku pojęcia na literę w:

„Moje wertykalne dzieła zasnute matowym werniksem na moim własnym wernisażu, na który przecież akurat idę, nie przyciągną uwagi moich Gości ich walorem, ale mój malarski warsztat tym razem będzie trzeba zauważyć na moich nowych, woskowanych widokach”.

litery słownikapowrót na stronę startową witryny

walor

— zróżnicowanie natężenia jasności na elementach kompozycji.

warsztat (w przygotowaniu)
werniks

— przeźroczysta substancja stosowana w celu zabezpieczenia warstwy malarskiej i wydobycia wyrazistości niuansów kolorystycznych.

wernisaż

— uroczyste otwarcie nowej wystawy obrazów.

wertykalizm

— zasada kompozycyjna polegająca na wydobywaniu i podkreślaniu pionowych osi kompozycji.

widok (w przygotowaniu)
wosk (w przygotowaniu)

litery słownikapowrót na stronę startową witryny

W sumie, cały Wyjątkowo Zwięzły Słownik Terminów Plastycznych aktualnie zawiera 107 zwięźle wyjaśnionych pojęć plastycznych.

Dla pasjonatów: z Historii koloru coś na literę w

„W piśmiennictwie poświęconym malarstwu niezmiennie rzadko znajdziemy aluzje do Optyki Newtona i porządku barw świetlnych, a trzeba stwierdzić, że angielskie piśmiennictwo tego czasu jest bardzo obfite; piszą krytycy, amatorzy sztuki i sami artyści. Krytyka angielska XVIII i początku XIX w. wyprzedza zarówno włoską, jak francuską. Jest bujniejsza, bogatsza, a sprawy koloru zajmują w niej sporo miejsca, choć raczej w formie impresyjnej. Zainteresowanie to bowiem wywodzi się nie z teorii naukowych, lecz z warsztatu, z uwielbienia dla kolorystycznego malarstwa Rubensa i Holendrów, a także z zamiłowania przyrody i krajobrazu wiejskiego, z obserwacji efektów barwnych i świetlnych w naturze” (M. Rzepińska, Historia koloru, Warszawa 2009, s. 154).

litery słownikapowrót na stronę startową witryny

Bibliografia:

Podana tu literatura przedmiotu dotyczy całego słownika.