Witam serdecznie! Informację o moim wykształceniu, a więc uzasadnienie mojego świadczenia „usług edukacyjnych w zakresie kultury i sztuki w tym malarstwa” można znaleźć najszybciej na podstronie kwalifikacje, natomiast dane dotyczące mojej działalności gospodarczej można przeczytać na przykład na podstronie oferta.

Wyjątkowo Zwięzły Słownik Terminów Plastycznych dot. Malarstwa (litera e)

W tak niszowej branży jaką są sztuki plastyczne, nie trzeba się bardzo dobrze orientować, żeby robić spore wrażenie na swoich znajomych. Wystarczy chwilka czasu, żeby dało się coś i o sztuce ciekawie powiedzieć przy kawie. Tak naprawdę wystarczy na wiele okazji tyle co w tym słowniku. Nawet, żeby zaskoczyć prawie każdego przewodnika w prawie każdym mieście czy muzeum. Pomoże też osobom zainteresowanym bardziej poważnie tym, żeby swobodniej poruszać się po terminologii związanej z plastyką. Serdecznie zachęcam do przeglądnięcia tego krótkiego słownika o malarstwie, a potem do powrotów.

RK

Krótka i żartobliwa prezentacja wyjaśnionych w słowniku pojęć na literę e:

Jak metaforyczny ekspresjonizm wyglądałby emballage, gdyby się znalazł akurat na postaci, obojętne czy ukazanej en face, czy en pied, czy en trois quarts. Dużo stoi na przeszkodzie, żeby taka sztuka powstawała w enkaustyce, choć to na pewno nie emulsja.

litery słownikapowrót na stronę startową witryny

ekspresjonizm

— to kierunek w sztuce w pierwszej ćwierci XX wieku, którego źródłem była filozofia mistyczno-metafizyczna i spirytualistyczna, niepokój wojny, niestabilność polityczno-społeczna, symbolizm końca XIX wieku i psychologiczne teorie Z. Freuda. Programowo zrywał z realistycznym odwzorowywaniem świata. Przetworzenie rzeczywistości miało potęgować przeżycie i wyzwalać coraz większe emocje. Sztuka ekspresjonistów jest żywiołowa, doprowadzona do granic napięcia kolorystycznego, kompozycyjnego i treściowego. Jeśli radość, to euforyczna, jeśli smutek, to raczej rozpacz. Kolory „zbyt” jaskrawe, linie „zbyt” dynamiczne, tematy „zbyt” emocjonalne to główne cechy ekspresjonizmu.

emballage

— to ciekawe zjawisko w sztuce, które zaistniało w latach 60-tych XX wieku, polegało na tworzeniu obiektów sztuki poprzez opakowywanie przedmiotów. Najbardziej znany przedstawiciel tego nurtu działania artystycznego, Christo, w 1968 roku opakował wieżę Chemical Corporation w Nowym Jorku, a rok później wybrzeże w Little Bay niedaleko Sydney.

emulsja

— mieszanina dwóch nie łączących się ze sobą cieczy, w których jedna jest zawieszona w drugiej w postaci bardzo drobnych kropelek. Dla utrwalenia efektu zemulgowania cieczy używa się dodatkowej substancji, tzw. emulgatora.

en face

— sposób ukazania postaci wobec patrzącego na wprost.

en pied

— sposób ukazania postaci wobec patrzącego w całej sylwetce.

en trois quarts

— sposób ukazania postaci wobec patrzącego w trzech czwartych.

enkaustyka

— technika malarska stosowana często w starożytności, w której spoiwem jest wosk pszczeli. Farby nakładano na gorąco specjalnymi szpachelkami. Jest to technika wyjątkowo trwała, pod warunkiem zabezpieczenia malowidła przed nadmiernym ogrzewaniem. Spoiwo woskowe doskonale zabezpiecza barwy pigmentów i stanowi skuteczną barierę dla wilgoci.

litery słownikapowrót na stronę startową witryny

W sumie, cały Wyjątkowo Zwięzły Słownik Terminów Plastycznych aktualnie zawiera 107 zwięźle wyjaśnionych pojęć plastycznych.

Dla pasjonatów: z Historii koloru coś na literę e

Efekt «promieniowania płaszczyzny» wynika w dużej mierze z własności refleksowania elementów składających się na mikrostrukturę mozaiki, przy czym złoto jako mające największą zdolność refleksowania jest tu elementem decydującym. Aby mozaika mogła zagrać blaskami i kolorem, musi oczywiście otrzymać światło. Stąd ważność kwestii rozmieszczenia otworów będących jego źródłem. To bardzo przemyślane operowanie światłem widoczne jest przede wszystkim w kościołach z terenu Grecji i Sycylii.

Jakie czynniki złożyły się na typ estetyki barwnej mozaik średniowiecznych; czy można mówić o barwach lub odcieniach uprzywilejowanych względnie ich zespołach; jak można by określić sposób zjawiania się barwy w dekoracji mozaikowej; czy ulega on fluktuacjom; jak przedstawia się stosunek barw chromatycznych do neutralnych, chłodnych do ciepłych?” (M. Rzepińska, Historia koloru, Warszawa 2009, s. 152).

litery słownikapowrót na stronę startową witryny

Bibliografia:

Podana tu literatura przedmiotu dotyczy całego słownika.