Witam serdecznie! Informację o moim wykształceniu, a więc uzasadnienie mojego świadczenia „usług edukacyjnych w zakresie kultury i sztuki w tym malarstwa” można znaleźć najszybciej na podstronie kwalifikacje, natomiast dane dotyczące mojej działalności gospodarczej można przeczytać na przykład na podstronie oferta.

Wyjątkowo Zwięzły Słownik Terminów Plastycznych dot. Malarstwa (litera q)

W tak niszowej branży jaką są sztuki plastyczne, nie trzeba się bardzo dobrze orientować, żeby robić spore wrażenie na swoich znajomych. Wystarczy chwilka czasu, żeby dało się coś i o sztuce ciekawie powiedzieć przy kawie. Tak naprawdę wystarczy na wiele okazji tyle co w tym słowniku. Nawet, żeby zaskoczyć prawie każdego przewodnika w prawie każdym mieście czy muzeum. Pomoże też osobom zainteresowanym bardziej poważnie tym, żeby swobodniej poruszać się po terminologii związanej z plastyką. Serdecznie zachęcam do przeglądnięcia tego krótkiego słownika o malarstwie, a potem do powrotów.

RK

Krótka prezentacja wyjaśnionych w słowniku pojęć na literę q:

O quattrocento żartobliwie nie da się powiedzieć. Tyle zawiera powagi i sztuki.

litery słownikapowrót na stronę startową witryny

quattrocento

— okres wczesnego renesansu w kulturze włoskiej przypadający na lata 1400-ne. W malarstwie twórczość malarzy takich jak: Masaccio, Fra Angelico, Paolo Uccello, Domenico Veneziano, Sandro Botticelli, Domenico Ghirlandaio, Piero della Francesca.

litery słownikapowrót na stronę startową witryny

W sumie, cały Wyjątkowo Zwięzły Słownik Terminów Plastycznych aktualnie zawiera 107 zwięźle wyjaśnionych pojęć plastycznych.

Dla pasjonatów: z Historii koloru coś na literę q

„W kaplicy Brancaccich kościoła S. Maria del Carmine, Masaccio wykorzystał okazję do nadawania swym freskom epickiej skali. Realizm jest tu już w pełni opanowany, ale kontrolowany rozwagą malarza; omawiane freski są zamierzonym osiągnięciem nowej myśli [...] po mechanicznym powtarzaniu form gotyckich. Scena w Groszu czynszowym [...] osadzona jest w zimnym krajobrazie, Chrystus z uczniami stoją w milczeniu, jak grupa kamiennych figur, doświadczeni losem, lecz niepokonani. Wszystko co powszednie i doczesne jest stłumione. W scenie brak wszelkiej aluzji do czasu i miejsca akcji, jak w sztuce klasycznej wszystko koncentruje się wokół postaci ludzkich, a twarze ukształtowane są z masywnością rzeźby archaicznej. Żałosna nagość Adama i Ewy z blisko umieszczonego Wygnania z raju [...] kontrastuje z dostojnie odzianymi postaciami Czynszowego grosza. Wrota raju są ledwie zasugerowane, skupiamy się wyłącznie na rozpaczy kroczącej pary, łkającej Ewie i niemym, oślepionym smutkiem Adamie” (M. Rzepińska, Historia koloru, Warszawa 2009, s. 28).

litery słownikapowrót na stronę startową witryny

Bibliografia:

Podana tu literatura przedmiotu dotyczy całego słownika.