Witam serdecznie! Informację o moim wykształceniu, a więc uzasadnienie mojego świadczenia „usług edukacyjnych w zakresie kultury i sztuki w tym malarstwa” można znaleźć najszybciej na podstronie kwalifikacje, natomiast dane dotyczące mojej działalności gospodarczej można przeczytać na przykład na podstronie oferta.

Wyjątkowo Zwięzły Słownik Terminów Plastycznych dot. Malarstwa (litera ś)

W tak niszowej branży jaką są sztuki plastyczne, nie trzeba się bardzo dobrze orientować, żeby robić spore wrażenie na swoich znajomych. Wystarczy chwilka czasu, żeby dało się coś i o sztuce ciekawie zagadać. Tak naprawdę wystarczy na wiele okazji tyle co w tym słowniku, np. żeby zaskoczyć prawie każdego przewodnika w prawie każdym mieście czy muzeum. Pomoże też osobom zainteresowanym bardziej poważnie tym, żeby swobodniej poruszać się po terminologii związanej z plastyką. Serdecznie zachęcam do przeglądnięcia tego krótkiego słownika o malarstwie.

RK

Krótka prezentacja wyjaśnionych w słowniku pojęć na literę ś:

Zimy – wydaje się na pierwszy rzut oka – malują pejzaże samym światłocieniem.

światłocień — zjawisko przestrzenne polegające na wielotonowości walorowej oświetlonych przedmiotów, wykorzystywane w budowaniu efektu trójwymiarowości obrazu (def. moja, RK).

W sumie cały Wyjątkowo Zwięzły Słownik Terminów Plastycznych zawiera 107 zwięźle wyjaśnionych pojęć plastycznych.

Jeśli chcesz przeczytać całość, przejdź do płatności: 5 zł – (dostęp bezterminowy).

„Wszakże gdy do Rzymu przybył z północnych Włoch około 1590 roku młody CARAVAGGIO (1573-1610), było to jeszcze miasto zastygłe we wspomnieniach o Michale Archaniele. Caravaggio przywiózł ze sobą pewien rodzaj rewolucyjnego realizmu, którego był twórcą, ale który wywodził się z «realizmu» tradycyjnego, jaki można znaleźć już u Moroniego i Savolda. Z początku obrazy jego są klarowne i wykończone niczym u Ingres'a: Bachusa [...] można by zestawić z Madame Rivière [...]. Białe draperie, martwa natura, przeźroczysta szklanka i flasza namalowane są ze zdumiewającą świeżością. W obrazach religijnych Caravaggia wyczuwa się rzeczywisty dramat: naprawdę powodowały u widza wstrząs, wiele też było skarg, iż nie wykazują należytego poszanowania. Sceny z Ewangelii rozgrywają się w pospolitym otoczeniu, choć nigdy bez ukazania potężnego wpływu, jaki czyny Chrystusa wywierały ma zwykłych ludzi. Moment objawienia się w Emaus [...] przedstawiony jest z siłą niemal wybuchową; Św. Mateusz zostaje przez Chrystusa powołany w chwili gdy siedzi wśród celników [...], a spływający ukośnie wzdłuż ściany cień prowadzi wzrok widza od ręki Chrystusa do dłoni przyszłego apostoła, który wskazuje na siebie z niedowierzaniem”.

Levey M., Od Giotta do Cézanne'a, Warszawa 1972, s. 154.

odnośnik obrazkowy do certyfikatu Rzetelna Firma

Bibliografia:

(podana tu literatura przedmiotu dotyczy całego słownika)