Witam serdecznie! Informację o moim wykształceniu, a więc uzasadnienie mojego świadczenia „usług edukacyjnych w zakresie kultury i sztuki w tym malarstwa” można znaleźć najszybciej na podstronie kwalifikacje, natomiast dane dotyczące mojej działalności gospodarczej można przeczytać na przykład na podstronie oferta.

Wyjątkowo Zwięzły Słownik Terminów Plastycznych dot. Malarstwa (litera p)

W tak niszowej branży jaką są sztuki plastyczne, nie trzeba się bardzo dobrze orientować, żeby robić spore wrażenie na swoich znajomych. Wystarczy chwilka czasu, żeby dało się coś i o sztuce ciekawie zagadać. Tak naprawdę wystarczy na wiele okazji tyle co w tym słowniku, np. żeby zaskoczyć prawie każdego przewodnika w prawie każdym mieście czy muzeum. Pomoże też osobom zainteresowanym bardziej poważnie tym, żeby swobodniej poruszać się po terminologii związanej z plastyką. Serdecznie zachęcam do przeglądnięcia tego krótkiego słownika o malarstwie.

RK

Krótka i żartobliwa prezentacja wyjaśnionych w słowniku pojęć na literę p:

„Na końcu, jak się już uporam z tym nowym tematem, na pewno będzie passe-partout, ale wcześniej wszystko inne: paleta (ciekawe, że najpierw w takich sytuacjach myślę o palecie), papier, bo muszę wcześniej zrobić szkice, podobrazie, na nim płótno (ostatnio udało mi się kupić bardzo dobre płótno). Potem jadę w plener. Właśnie to jest dla mnie prawdziwą malarską perspektywą. Mam taki plan: Po drodze znów porzucę pointylizm, postimpresjonizm i postmodernizm, ponieważ sam chcę wymyślić nowy kierunek w sztuce. Obraz będzie miał pendant. Zacznę uczciwie: od podmalówek. Pędzle zabiorę akurat do samych podmalówek. Na nic więcej nie będzie czasu. Nie namaluję polichromii”.

W sumie cały Wyjątkowo Zwięzły Słownik Terminów Plastycznych zawiera 107 zwięźle wyjaśnionych pojęć plastycznych.

Jeśli chcesz przeczytać całość, przejdź do płatności: 5 zł – (dostęp bezterminowy).

Przykładowo wygląda to tak: jesli słońce pada wprost na witraż, szkła czerwone nabierają wielkiej świetności, podczas gdy niebieskie, o dużej zdolności przepuszczania światła, tracą intensywność chromatyczną. Przy chmurnym niebie lub o zmierzchu występuje proces odwrotny: szkła czerwone mrocznieją, natomiast błękitne i zielone zyskują na intensywności i «dźwięczności». Oczywiście takiej zamianie walorów barwnych, spowodowanej dzienną wędrówką światła słonecznego, nie można zapobiec — i nie trzeba. Stanowi ona jeszcze jeden specyficzny urok witrażu. Jednakże większość badaczy twierdzi, że owa inwersja wartości barwnych ciepłych i chłodnych, występująca przy mniejszej ilości światła, była uwględniana przez artystów i że jej znajomość starali się wyzyskać, komponując zestaw kolorów inaczej w oknach południowych, inaczej zaś w północnych względnie tych, które z innych jakichś przyczyn otrzymywały mniej światła dziennego”.

Rzepińska M., Historia koloru, Warszawa 2009, s. 162

odnośnik obrazkowy do certyfikatu Rzetelna Firma

Bibliografia:

(podana tu literatura przedmiotu dotyczy całego słownika)