W tak niszowej branży jaką są sztuki plastyczne, nie trzeba się bardzo dobrze orientować, żeby robić spore wrażenie na swoich znajomych. Wystarczy chwilka czasu, żeby dało się coś i o sztuce ciekawie zagadać. Tak naprawdę wystarczy na wiele okazji tyle co w tym słowniku, np. żeby zaskoczyć prawie każdego przewodnika w prawie każdym mieście czy muzeum. Pomoże też osobom zainteresowanym bardziej poważnie tym, żeby swobodniej poruszać się po terminologii związanej z plastyką. Serdecznie zachęcam do przeglądnięcia tego krótkiego słownika o malarstwie.
Malarstwo manierystyczne to nie to samo co obraz z manierą. Miniaturowe martwe natury nie zdobią modernistycznej mozaiki.
„Modelacja w ogromnej większości obrazów XVI w. jest przepronadzona czernią lub innym bardzo ciemnym barwnikiem, ale zasadą jest, że dla cienia użyta jest jedna i ta sama farba, rozmaicie tylko stopniowana. Ciało, draperia, książka, budynek — wszystko posiada swoją barwę lokalną, «wiedzianą», ale cień nie adaptuje się do tej barwy, nie jest cieniem obserwowanym łącznie z kolorem, zawierającym w sobie refleks, ton, przejrzystość. Zwyczaj rysowania rzeźb i odlewów antycznych przyczynił się w dużej mierze do tego jednostronnego ujęcia światłocienia i zatracenia wartości kolorystycznych, chromatycznych”.
Rzepińska M., Historia koloru, Warszawa 2009, s. 195
(podana tu literatura przedmiotu dotyczy całego słownika)