Witam serdecznie! Informację o moim wykształceniu, a więc uzasadnienie mojego świadczenia „usług edukacyjnych w zakresie kultury i sztuki w tym malarstwa” można znaleźć najszybciej na podstronie kwalifikacje, natomiast dane dotyczące mojej działalności gospodarczej można przeczytać na przykład na podstronie oferta.

Wyjątkowo Zwięzły Słownik Terminów Plastycznych dot. Malarstwa (litera k)

W tak niszowej branży jaką są sztuki plastyczne, nie trzeba się bardzo dobrze orientować, żeby robić spore wrażenie na swoich znajomych. Wystarczy chwilka czasu, żeby dało się coś i o sztuce ciekawie zagadać. Tak naprawdę wystarczy na wiele okazji tyle co w tym słowniku, np. żeby zaskoczyć prawie każdego przewodnika w prawie każdym mieście czy muzeum. Pomoże też osobom zainteresowanym bardziej poważnie tym, żeby swobodniej poruszać się po terminologii związanej z plastyką. Serdecznie zachęcam do przeglądnięcia tego krótkiego słownika o malarstwie.

RK

Krótka i żartobliwa prezentacja wyjaśnionych w słowniku pojęć na literę k:

Malarz ustawił na sztalugach nowe krosno malarskie z płótnem przygotowanym do malowania pewnego kiczu, a właściwie karykatury, w żadnym wypadku nie obrazu w duchu klasycznym, a siebie ustawił w kontrapoście. Zaglądające przez okno lekko przymglone słońce nadawało wczesnym przedpołudniem jasny koloryt temu jeszcze wciąż nienamalowanemu dziełu. Tym razem artysta chciał dostrzec najpierw kolor lokalny, więc raz po raz zerkał na pogodny krajobraz widoczny z jego pracowni. Sięgnął po karmazyn, ponieważ chciał już teraz przemyśleć przyszłą kolorystykę karnacji jego bohatera. Przecież chodzi o to, żeby podołać zadaniu, a jego przynajmniej nie urazić.

W sumie cały Wyjątkowo Zwięzły Słownik Terminów Plastycznych zawiera 107 zwięźle wyjaśnionych pojęć plastycznych.

Jeśli chcesz przeczytać całość, przejdź do płatności: 5 zł – (dostęp bezterminowy).

Kultura dawnych wieków była o wiele bardziej spoista niż nasza, była integralna. Źródła informujące o stosunku danej epoki do problemu koloru muszą być różnorakie i traktowane sub specie philosophie. Materiał jest niestety skąpy, o nierównej wartości, powstały z pobudek bardzo rozmaitych. Niełatwo go powiązać w sensowną całość z milczącymi a niezastąpionymi świadectwami, jakie stanowią dzieła dawnych malarzy — niekiedy jest to w ogóle niemożliwe.

Powiązania te jednak istnieją, choć czasem dalekie. I jeśli będziemy uważnie czytać dawne teksty, jednocześnie zaś starać się odczytać strukturę dawnych obrazów, przekonamy się, że jeśli chodzi o sprawy koloru, istnieją pewne punkty styczne pomiędzy myślą a praktyką, intencją a rezultatem, pomiędzy metodami malarskimi a smakiem środowiska, ogólną atmosferą umysłową — a nawet stanem wiedzy i problemami naukowymi. Te nici, łączące w jedną całość różne przejawy tego, co nazywamy «duchem epoki», są niekiedy ledwo dostrzegalne, często krzyżują się i plączą w sposób przewrotny, ale można je czasem uchwycić, przerzucić pomost pomiędzy myślą ubraną w słowa a faktami artystycznymi”.

Rzepińska M., Historia koloru, Warszawa 2009, s. 180

odnośnik obrazkowy do certyfikatu Rzetelna Firma

Bibliografia:

(podana tu literatura przedmiotu dotyczy całego słownika)