malarstwo i Ty - sztuka z bliska

®

Witam serdecznie! Informację o moim wykształceniu, a więc uzasadnienie mojego świadczenia „usług edukacyjnych w zakresie kultury i sztuki w tym malarstwa” można znaleźć najszybciej na podstronie kwalifikacje, natomiast dane dotyczące mojej działalności gospodarczej można przeczytać na przykład na podstronie oferta.

Flaga Szwecji Flaga Francji Flaga Polski

Rozmaitości: Rozumiem to tak, a Ty?Rozmaitości: nasze eko

Malarstwo i Ty - „pojęcia”

7 marca 2016

Kurs Malarstwo i Ty - „pojęcia” finalnie będzie się składał z kilku lub nawet kilkunastu lekcji do samodzielnej pracy. Ma na celu przekazanie minimalnej wiedzy z zakresu rozpoznawania różnic pomiędzy własnym poczuciem estetyki, a poczuciem estetyki dającym się zakwalifikować do kultury zachodnieuropejskiej. Jak przerobić pierwszą lekcję proszę przeczytać poniżej. Osoby, które tę lekcję przerobią, tzn. nie tylko wykonają zadane zadanie, ale też zrozumieją, że to nie ściema, nie oszustwo, ale naprawdę obiektywne dobro, proszę, aby mi za tę lekcję zapłaciły kwotę 25 złotych przelewem na konto mojej firmy z dopiskiem kurs Malarstwo i Ty - „pojęcia” (lekcja 1). Nie wiem kiedy będzie druga lekcja tego kursu.

Lekcja 1: Pojęcie o pięknie ludzkiego ciała.

Proszę się wybrać do jednej z bibliotek o charakterze naukowym (np. do Biblioteki Jagiellońskiej) i proszę wypożyczyć do przejrzenia na miejscu książkę Wł. Tatarkiewicza, Historia estetyki. Estetyka starożytna, t. I, Warszawa 1985, a następnie proszę pooglądać w perspektywie tematu tej lekcji antyczne rzeźby przedstawione na ilustracjach nr 73 i 74.

Powodzenia,

R.K.

1 kwietnia 2016

Lekcja 2: Blade pojęcie o kresce.

Aby zrozumieć czym w rysunku jest kreska, dobrze jest nauczyć się rozróżniać niektóre jej jakości, ponieważ kreska może być m. in.: prosta, krzywa, mocna, delikatna, wyraźna, słabo widoczna, przetarta, falista, przerywana, zdecydowana, nieśmiała, jedna, ukryta pod warstwą malarską, nieudana, za słaba, za mocna, bez sensu. Aby dobrze pojąć zagadnienie tej lekcji należy każdą z wymienionych tu jakości kresek odnaleźć w rysunkach ołówkiem lub węglem, lub w grafikach dowolnie przez siebie wybranych rysowników, którzy uchodzą za na pewno wybitnych. Następnie należy spróbować samodzielnie wykonać każdą z podanych tu jakości kresek. Jeśli się okaże, że lekcja ta nie ma nic wspólnego z żartem, którego może można by się spodziewać, spoglądając na datę opublikowania tej lekcji, a niesie prawdziwe i nowe umiejętności w zakresie rysunku osobie, która próbuje nauczyć się rysować i malować, proszę o wpłatę za tę lekcję kwoty 25 złotych przelewem na konto mojej firmy z dopiskiem kurs Malarstwo i Ty - „pojęcia” (lekcja 2). Nie wiem kiedy będzie trzecia lekcja tego kursu.

Powodzenia,

R.K.

30 maja 2016

Lekcja 3: Pojęcie o kolorze w cieniu.

Choć faktem jest, że nie każdy widzi kolory, to jednak kolory w świetle są dla większości z nas czymś oczywistym, podczas gdy zupełnie inaczej jest z naszym zdawaniem sobie sprawy z kolorów w cieniu. Często wydaje się nam, że w cieniu koloru jest po prostu mniej, ale tak naprawdę w cieniu koloru jest nie mniej, tylko jest on zupełnie inny. Słynny holenderski malarz, Jan Vermeer (1632-1675), nie namalował zbyt dużo obrazów, a w tej niewielkiej ilości jego płócien nie ma wielu pejzaży. Jednak jego Widok Delft będzie doskonałym obrazem do nauki widzenia i nazywania koloru w cieniu. Reprodukcję tego obrazu łatwo znaleźć w Internecie. Proszę więc spróbować to zrobić, a następnie najpierw postarać się zauważyć które części pejzażu są w świetle, a które w cieniu, aby następnie nazwać kolory w cieniu. Proszę spróbować odnaleźć i prawidłowo nazwać jak największą ilość kolorów w cieniu na tym obrazie. Ta lekcja jest gratisem. Zadanie nieobowiązkowe (jego odrobienie nie jest konieczne, aby pojąć, że w cieniu też jest kolor): proszę wyniki swojej pracy nad tym tematem przesłać w liście pocztą tradycyjną na adres mojej firmy. Jeśli tylko list z odrobionym zadaniem otrzymam, odpowiem.

Powodzenia,

R.K.

5 września 2016

Kolejne lekcje kursu przygotuję i udostępnię na tej stronie, jeśli otrzymam pocztą tradycyjną przynajmniej 50 listów z w miarę dobrze, dobrze lub bardzo dobrze (taka jest u mnie skala ocen, które ujawniam) odrobionym zadaniem z lekcji 3.

Pozdrawiam serdecznie,

R.K.

Krótki utwór tekstowy:

O! „Kocham” Kraków, bo to nie grzech.

Krótka obrona magistrów sztuki:

Nie jest prawdą, że dobrzy malarze są dlatego dobrzy, że są pouszkadzani. To paskudne pomówienie. Niestety spotkałam się z tego typu zdaniem na temat twórców. Dlatego oburzona, oświadczam: żeby malować profesjonalnie trzeba mieć silne nerwy i bardzo dobry kontakt z własnymi emocjami. Kto nie ma, nie powinien się brać za ten zawód. Tzw. terapia sztuką to coś zupełnie innego. Zaświadczenie niech będzie potwierdzeniem, że byłam sprawdzić.

Krótka podpowiedź jak się regenerować, kiedy się maluje profesjonalnie:

Od czasu do czasu zaaplikować sobie szybkie chodzenie; od czasu do czasu wypić lampkę dobrego wina (dot. osób nieuzależnionych); od czasu do czasu dobrze się wyspać; od czasu do czasu zająć się rozumieniem tekstu, a nie obrazu; od czasu do czasu zrobić sobie opuszkami palców automasaż głowy.

Krótka aprobata dla malarzy malujących amatorsko:

Malarstwo malarzy amatorów jest mało świadome, ponieważ świadomość tego co się robi na podobraziu uzyskuje się w drodze przynajmniej kilkuletniego kształcenia akademickiego, ale niekoniecznie musi malarzowi zależeć na tej świadomości, więc można z całą pewnością wybrać dla siebie malarstwo amatorskie i może to być jak najbardziej świadomy wybór, a nie jakaś życiowa porażka. Malarze amatorzy mogą z powodzeniem sprzedawać swoje prace, ponieważ ich malarstwo jest łatwiejsze w odbiorze. Pozostają jednak w pewnego rodzaju ciemności twórczej, której nie mają malarze profesjonalni.

Niektóre intelektualne protesty wyglądają tak, jakby ktoś się oburzał na to, że koło, które przede wszystkim służy do konstruowania pojazdów ktoś użył do zbudowania żaren i robi taką formą, którą nie on wynalazł, świetną mąkę. Ale jak się wymyśla koło? Bardzo prosto: trzeba spojrzeć na słońce lub księżyc, pomyśleć i... gotowe. Każdy to może zrobić. Nawet dziś.

14 lutego 2016 r.

© malarstwo i Ty Renata Kucharska, 2010-2017.